niedziela, 24 maja 2015

Przykładowy jadłospis dla niemowlaka

     Nie jestem zwolenniczką nowoczesnych metod karmienia niemowlaków, które najczęściej mówią, że rozszerzenie diety powinno rozpocząć się po 6 miesiącu życia. Ja rozpoczęłam wg. starych metod "babciowych" w 4 miesiącu. Uznałam, że chcę karmić Ninę tak samo jak ja byłam karmiona.
     Ostatnio dostałam od koleżanki super książkę " Odżywianie niemowląt i dzieci starszych" autorstwa Sabiny Witkowskiej, wydana w 1986 roku. Nina dostaje mniej więcej takie ilości jedzenia i takie potrawy jakie zawiera w przepisach książka. Poniżej przedstawię przykładowe rozkłady naszych dni. Oczywiście każdy dzień jest inny. Ninka zjada różne owoce, różne obiadki i rożne deserki (odpowiednio do wieku). Mniej więcej wygląda to tak:

 

   3 miesiąc życia niemowlaka

  • Nina jadła w większości mleko (średnio o godzinach 6,9,12,15,18 i 21/22), czasem budziła się raz w nocy, ale zwykle przesypiała całe noce. 
  • dwa razy dziennie podawałam jej herbatkę koperkową, sok z marchwi, wody oczywiście dostawała tyle ile chciała. 
  • zaczęłam pod koniec miesiąca dawać jej po dwie łyżeczki marchwii okolo godziny 13  
  • przez każdy kolejny miesiąc oczywiście witaminę D

   4 miesiąc życia niemowlaka

  • Ninka jadła 5 razy dziennie mleko ( godz. 6,9,15,18,21/22)
  • O godzinie 12 dostawała już zupkę jarzynową lub marchew (około 130-150 g) 
  • NAPOJE- Nina baaaardzo dużo pije różne soki przeznaczone od 4 miesiąca życia i wodę.

   5 miesiąc życia niemowlaka

  • Nina je mleko tylko 3 razy dziennie o 6/7, 10, 17
  • o 12 je zupę (około 180 g) i do tego 1/2 żółtka (oczywiście UGOTOWANEGO z zupką już na rosole!)
  • o 20 kasza manna na mleku modyfikowanym (przepisy na dole)
  • soki, herbatki, woda 
  • deserek (np. jabłko skrobane)
  • podwieczorek kisiel z biszkoptami   
Zamiast zupki jarzynowej zamiennie wybieram szpinak czy brokuły przygotowane w ten sam sposób jak marchew (przepis na dole)

   6 miesiąc życia niemowlaka

    Ninka dopiero skończyła 5 miesięcy w 6 miesiącu chcę, aby jej dzień z jedzeniem wyglądał tak:
  • 6 i 16:30 mleko
  • 9:30 mleko z biszkoptem
  • 13 zupka jarzynowa z dwiema łyżeczkami mięsa lub pół żółtka (na rosole)
  • deserek (jak w 5 miesiącu)
  • podwieczorek (jak w 5 miesiącu)
  • soki przeznaczone odpowiednio do wieku, herbata, woda.
    


PRZEPISY:

Kasza manna na mleku (5 miesiąc)

Mleko modyfikowane 150g
Kasza manna nasączona ciepłą wodą 4g (1 płaska łyżeczka waży 5g)
Cukier 5g (1 łyżeczka)

Zupa jarzynowa ( od 4 miesiąca)

Warzywa mieszane około 50-60g (po ugotowaniu łyżka stołowa przetartych warzyw)
Kasza manna 5g (1 łyżeczka, nasączona ciepłą wodą)
Masło  3g (roztopione na patelni)
sól, cukier do smaku 

Marchew

Ugotowana marchew 80g 
Masło roztopione na patelni 1 łyżeczka
Cukier 1 łyżeczka 
Mleko modyfikowane 50g
szczypta soli i cukru
Wszystko mielę za pomocą blendera


3 komentarze:

  1. super że dodałaś taki post na pewno z niego skorzystam kiedy moja mała będzie miała 4 miesiące, też jestem zwolenniczką tych metod karmienia ;) rewelacyjne zdjęcie, szkoda że nie ma więcej, widać jak Ninka angażuje się w jedzonko ;D pozdrawiam http://creamshine.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nina uwielbia zupki, chociaz umiejetnosc jedzenia lyzeczka jeszcze nie dokonca jest przez nia opanowana jak widac hehe :) dziekuje Kochana za mile slowa ;*

      Usuń